“De brief had beter gekund”

“De brief had beter gekund.” Dat gaf wethouder Pekema als antwoord afgelopen dinsdagavond 6 april op de vraag van ons PK- commissielid Wim Olthof in de rondvraag bij de commissie Samenleving.

Wim stelde vragen over een brief die inwoners gekregen hebben, die een eigen bijdrage betalen voor een voorziening die ze van de gemeente in het kader van de WMO ontvangen. Wij konden er geen touw aan vastknopen:

Er komen geldbedragen uw kant op, maar let op daarna komen er weer facturen naar u en moet u de eerder gestorte bedragen weer terugbetalen!

Zo duidelijk stond het er overigens niet eens. Ook het waarom van deze actie ontbrak in de brief. Enig begrip voor deze administratieve actie kan dan al helemaal niet opgebracht worden, een gemiste kans. Wethouder Pekema gaf toe, dat de brief beter had gekund.

Onze vraag was vooral hoe repareren we deze gebrekkige communicatie en hoe helpen we mensen bij wie het gestort bedrag in een bodemloze put terecht komt en er niet voldaan kan worden aan de vraag om de gestuurde facturen weer met het gestorte geld te voldoen. De wethouder heeft toegezegd problemen, die ontstaan door de interne reorganisatie op te willen lossen. Inwoners mogen hierdoor niet in een administratief moeras belanden. Blijkbaar kon het niet anders, aldus de wethouder.

Wij waren niet blij met deze antwoorden. Maar kunnen onze inwoners slechts een hulproute aanbieden. Heeft u deze brief ontvangen (of kent u iemand die deze brief heeft ontvangen) en heeft u vragen of maakt u zich zorgen? Bel: 088-0079494 Zorg-Lokaal of Email: helpdesk@zorg-lokaal.nl .

Het gewone gemeente Bergen nummer zou u ook verder moeten kunnen helpen: 0485-348383. Als u vastloopt, laat het de PK weten. Wij helpen u graag: infopkbergen@ziggo.nl

 

Overigens hoognodig dat de gemeente Bergen gaat investeren in het schrijven van voor iedereen toegankelijke brieven.