Wie past Passend Onderwijs?

Met dank aan Loesje. Zij gaf zondagmorgen inspiratie voor deze column.

 

Gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen bracht op onze uitnodiging een werkbezoek aan Foooocus. De 4 o’s staan trouwens voor onderwijs, ouders, ondernemers en overheid. Foooocus zit op Mosaïque 17 en van daaruit zwermen de leerlingen van VSO Mikado uit naar hun stageplekken. We brachten een bezoek aan Jan Linders Distributiecentrum en aan Buitengewoon Goed Werk van Theo en Suzanne Lemmen. Waarom ’s morgens met een busje naar school gebracht en daar de maatschappij nabootsen als je alle ervaring ook in de echte maatschappij kunt opdoen, gewoon in je eigen dorp als deelnemer van die maatschappij? De leerlingen ontdekken wat ze leuk vinden en de werkgevers leren wat voor een vlees ze in de kuip hebben. Een inclusieve samenleving.

 

Passend onderwijs proberen we ook vorm te geven in het basisonderwijs. En dat is best ingewikkeld. Niet voor het kind, denk ik. Want je hoeft niet met het busje mee, je gaat naar school samen met je buurtgenootjes en leert naar jouw mogelijkheden. Nee, achter de schermen wordt het ingewikkeld. Onderwijs wordt betaald door de school. De zorg, die de leerling nodig heeft tijdens school om mee te kunnen doen, door de gemeente. Soms is dat heel simpel, soms kan er gesteggel ontstaan. Dat is niet effectief, brengt veel bureaucratie en verspilde tijd. Daarom kwamen professionals uit onderwijs en zorg afgelopen woensdag bij elkaar in de Buun, de directeuren en de interne begeleiders van de basisscholen, de jeugdverpleegkundigen, consultatie-, school-, huisarts, het sociaal team en nog vele anderen, ook ondergetekende. Hoe komen we tot mooie, efficiënte en betaalbare onderwijszorgarrangementen?

 
Antwoord op de vraag van Loesje is dus: 'wat passend is voor het kind is ook passend voor onze maatschappij, waaraan iedereen meedoet'.

 

Lia Roefs

Wethouder Samenleving